Data: 1.01.2022 – 31.12.2022
Miejsce: Przedszkola i szkoły podstawowe w Dąbrowie Górniczej i okolicach.
Organizator: FUNDACJA NA RZECZ PROMOWANIA AKTYWNOŚCI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH „WYGRAJMY RAZEM” z siedzibą w Dąbrowie Górniczej,
Partnerzy: Dąbrowskie przedszkola i szkoły podstawowe.
Patronat medialny: Telewizja TELPOL, Magazyn i portal www „Nasze Sprawy”, ABC ARTE.pl.
Patronat honorowy: Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza
Projekt współfinansowany ze środków Gminy Dąbrowa Górnicza
IPE MOON zakłada realizację cyklicznych spotkań edukacyjnych w przedszkolach i szkołach podstawowych na terenie Dąbrowy Górniczej. Pomysłodawcą projektu jest niewidzący od 2006 roku dąbrowski działacz społeczny, wokalista, animator kultury i Prezes fundacji „Wygrajmy Razem” – Łukasz Baruch.
IPE MOON jest realizowany od listopada 2017 r. i dotarł już do ponad 60 placówek na terenie miasta. Działania grupy przyjaciół z fundacji „Wygrajmy Razem” zyskały sobie ogromną popularność i rozgłos medialny. Łukasz Baruch opowiadał o zajęciach z dziećmi m.in. w programie TVP2 w „Pytanie na Śniadanie”, a także w Faktach TVN i w „Dzień Dobry TVN”. W 2021 roku Łukasz Baruch za wartość jaką niesie ze sobą program edukacyjny MOON został uhonorowany przez śląskiego kuratora oświaty medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Cele projektu:
Zasadniczym celem Integracyjnego Programu Edukacyjnego „Miej Obraz Osoby Niewidomej” będzie edukacja dzieci na temat specyfiki środowiska osób z dysfunkcją wzroku.
Cele szczegółowe projektu to:
Pobudzenie wrażliwości i empatii wśród dzieci, przełamanie stereotypów i lęku przed niepełnosprawnymi i integracja środowisk. Wreszcie celem projektu będzie rozwijanie pasji i zainteresowań wśród dzieci.
Opis zajęć:
Spotkanie 1 – Poznajemy się
– doświadczanie ciemności przez zamkniecie oczu dzieciom i zasłonięcie ich dłońmi
– nauka chodzenia niewidomego z przewodnikiem,
– doświadczenie chodzenia z zawiązanymi oczami i białą laską,
– pokazanie dzieciom tyflografik, czyli rysunków wypukłych, dzięki którym niewidomi poznają świat (figury geomentryczne, zwierzęta, rośliny itp.)
– zapoznanie z pismem Braille’ a (jak i za pomocą jakich narzędzi powstaje pismo punktowe
– prezentacja i zabawa gadżetami ułatwiającymi niewidomym życie codzienne, tj.: mówiącym zegarkiem, czytnikiem kolorów, czy czujnikiem poziomu cieczy.
Spotkanie 2 – Doświadczenia i zabawy z wykorzystaniem zmysłów: słuchu, węchu, dotyku i smaku (wszystkie zabawy z zawiązanymi lub zamkniętymi oczami)
– zabawa, w której dziecko z białą laską szuka maskotki z przyczepionym brelokiem dźwiękowym,
– nalewanie wody do kubeczka za pomocą czujnika poziomu cieczy,
– odgadywanie przez dotyk jaki przedmiot znajduje się w worku
– spacer na boso po ścieżce sensorycznej, lub dotykanie kafelków sensorycznych (wrażenia dotykowe szorstkości, śliskości, twardości itp.
– zabawa „Poznaj Stachu po zapachu”. Odgadywanie umieszczonych w pojemnikach artykułów spożywczych np. pomarańcza, cebula, kawa itp.
Spotkanie 3 – Spotkanie z pasją– nauczycielki przedszkolne otrzymają zestaw pięciu piosenek do przygotowania wspólnie z dziećmi. Są to autorskie utwory pochodzące z płyty „Snuj się piosenko”, nagrane przez zespół MEZALIANS ART działający przy Fundacji „Wygrajmy Razem”.
Alternatywą dla opisanych wyżej spotkań muzycznych będą przeprowadzane głównie w klasach nauczania początkowego zajęcia muzyczne z elementami tzw. Baśnioterapii prowadzone przez niewidomą polonistkę, kulturoznawczynię i grającą na gitarze wokalistkę z Wrocławia – Katarzynę Nowak.
Fotograficzna relacja z projektu:
Filmy edukacyjne powstałe w 2022 roku, zrealizowane w ramach projektu IPE MOON :